نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تعزیه و اداراک محیطی از فضای حسینیه

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۳

امروزه با پدید آمدن شکل‌های جدید و متنوعی از فضای شهری، مفهوم حسینیه نیز متفاوت شده است. در گذشته حسینیه‌ها از نظر ایفای نقش متفاوت بودند و رابطۀ مردم با مکان حسینیه در همۀ ایام سال به دلایل گوناگون حفظ می‌شد. اینگونه که برخی از حسینیه‌ها نقش میادین شهری، بازار محلی و ... را ایفا می‌کردند و برخی دیگر با قرار گرفتن در بافت محلات، بخشی از مسیر رفت و آمد روزانۀ مردم می‌شدند. بنابراین مکان حسینیه از سویی برای اجرای مراسم تعزیه مناسب بود و از سوی دیگر، زندگی اجتماعی مردم در آن جریان داشت.

اما حسینیه‌ها در مناطق مختلف، به شکل‌های گوناگون ظاهر شده‌اند. مثلا در الگویی که در مناطق کویری رایج بوده، حسینیه‌ها سرباز هستند و نسبت مساحت صحن میانی به غرفه‌های سرپوشیدۀ اطراف قابل توجه است. لذا ارتفاع غرفه‌های اطراف، چندان فضا را محصور نمی‌کند. البته در بعضی شهرها مرسوم بوده که در زمان مراسم تعزیه خوانی سقف محوطه را به صورت موقت می‌پوشاندند و زنان بیشتر در غرفه‌های اطراف که یک یا دو طبقه بودند، حاضر می‌شدند و مردان نیز در میان صحن تجمع می‌کردند.
در زمان عزاداری، عناصر فضایی حسینیه، تنها به افراد و جرزهای آجری جداره‌ها خلاصه نمی‌شد. بلکه نوای دستگاه  موسیقی تعزیه خوان‌ها به همراه صدای طبل و سنج و بوی اسفند و سیاهی دیوارها و بسیاری از چیزهای دیگر، با سایر اجزای فضا پیوند می‌خورد. در زمان اجرای مراسم، مردم شهر و محله، در مکان حسینیه تجمع می‌کردند. تعزیه خوانها که اغلب از اهالی محل بودند و در میان آنها به این اسم و رسم شناخته می‌شدند، با حضور در قسمت مرکزی حسینیه، تعزیه را اجرا می‌کردند. گاهی جمعیت حاضرین عزادار به پای سکو می‌رسید، به طوریکه چندان فاصله‌ای میان تعزیه خوان‌ها و تماشاگران دیده نمی‌شد. البته نبودن فاصلۀ میان تماشاگران و تعزیه خوان‌ها تنها از نظر مکانی نبود؛ بلکه، آن گاه که شمرخوان تعزیه همراه همۀ حاضرین در روضه اباعبدلله می‌گریست، همه یک نقش پیدا می‌کردند.
در چنین محیطی، ادراک مخاطب از فضای حسینیه شکل می‌گرفت و هر ساله خاطرۀ ناشی از حضور در مراسم تعزیه خوانی، به ذهنیت مردم از آن شکل می‌داد. این ذهنیت در ایام دیگر سال نیز با حضور در فضای حسینیه برای آنها تداعی می‌شد. ناگفته نماند؛ هنوز هم در برخی از شهرها و روستاهای کشورمان، حسینیه‌ها پابرجا هستند و نقش بسزایی در شکل‌گیری ذهنیت مردم از فضایی عمومی با کارکردی آیینی دارند.
درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود