نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

منسوجات مقدس مکه / موزه بریتانیا

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۴

منسوجات مقدس مکه نام بخشی از نمایشگاه عظیمی بود که سال ۲۰۱۲ در موزه بریتانیا برگزار شد. این منسوجات شامل پارچه‌ها و پرده‌هایی هستند که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارند و غالبا در مصر تولید و توسط کاروان حج به مکه فرستاده می‌شده‌اند.

شاید بارزترین این منسوجات پوشش خارجی کعبه باشد که به طور سنتی سیاه است. این جامه سیاه متشکل از سی و چهار قطعه پارچه، به هم دوخته شده‌ است و بر روی آن‌ها نیز اذکار مقدسی چون، الله جل جلاله، لا اله الا الله و محمد رسول الله به خط ثلث جلی گلدوزی شده است. شیوه تزئین اذکار در جامه بیرونی کعبه، به صورت آئینه‌ای است و فرمv مانند یا هفت و هشتی پارچه‌های دوخته شده نیز باعث شده تا انعکاس حروف بهتر دیده شوند. کمربند (حزام) طلایی نیز در ارتفاع دو سوم بالایی پوشش کعبه قرار گرفته و در هر وجه حدود هفت متر طول دارد، که بر روی آن با مفتول‌های طلا و نقره تزئین شده است. کمربند گاهی بازگردانده و تعمیر می‌شود. پرده درب ورودی کعبه نیز با ابریشم سیاه و مفتول‌های زرین و سیمین دوخته شده است. همراهی متون قرآن با دیگر عبارات و تعابیر، ترکیب منسجم و جسورانه‌ای را بر روی این پرده چاک‌دار به وجود آورده‌ است. 

نساجی ویژه‌ی پرده درب توبه (باب التوبه، در سمت راست ضلع شمالی درون کعبه و در زاویه رکن شامی، برای راه‌یابی به پلکان چوبین بام کعبه) نیز از ابریشم سبز همراه با تکه دوزی ابریشم قرمز و طلایی است. 

رسم قرار دادن منسوجاتی با طرح ویژه، در داخل کعبه از سال ۱۶۰۰ آغاز شده و در طول قرن‌های متمادی با تنوع اندکی رو به رو بوده است. طرح کلی پارچه‌های داخل کعبه نیز به صورت هفت و هشتی و منطبق با پوشش خارجی آن است. در داخل نوارهای باریک، آیاتی درج شده که اشاره به اهمیت کعبه دارند (۳:۹۶) . در نوار پهن بالا نیز مدال‌های دایره‌ای و فلاسکی شکل قرار دارند که درون آن‌ها سه نام از نام‌های خدا درج شده و در نوار پهن پایین نیز اذکار مقدس، لا اله الا الله و محمد رسول الله رسم شده است. این پارچه به احتمال زیاد توسط صنعتگران هندی در مکه تولید شده است.  

داخل مقام ابراهیم نیز در گذشته به طور سنتی با پوشش خاص خود تزئین می‌گشته؛ پوششی متشکل از چهار صفحه که از پارچه‌های به کار رفته در جامه خارجی کعبه ساخته می‌شده است. در این منسوج از ابریشم سیاه همراه با رشته‌های فلزی طلا و نقره گلدوزی و پولک دوزی استفاده شده است.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود