نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

هفته مد تهران

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴

مُد واژه‌ای است که زیاد به گوشمان خورده، البته میان مد رایج در سطح جامعه با آنچه در سالن‌های مد نمایش داده می‌شود تفاوت چشمگیری وجود دارد. هرچند پدیده غربی مُد با دست گذاشتن روی ناخودآگاه انسان‌ها می‌کوشد تا میل آنان را به تنوع طلبی افزایش دهد و انسان‌ها را به مصرف کنندگانی بدل نماید که مدام سرگرم خرید محصولات جدید و ویژه‌تر هستند؛ اما می‌توان با رفع نکات منفی این مقوله، مد را به گونه‌ای دیگر تعریف کرد، تا انسان را به سمت انتخاب بهتر سوق دهد. 

بر خلاف غرب که ایران را سرزمین حجاب و پوشش یکنواخت جلوه می‌دهد، طراحان ایرانی مُد و لباس به صورت جدی به این صنعت مشغول‌اند. طراحی و مُد در ایران دو سو دارد، یک سو پوشش افراد در جامعه است که باید مطابق عرف و قوانین باشد و دیگری پوشش اشخاص در خانه، مجالس و مهمانی‌ها است. 

در هفته مد تهران که با هدف ایجاد فضا و زیرساخت‌های لازم، برای پیشرفت و توسعه بهینه صنعت مد در ایران انجام گرفت، هفت طراح لباس به همراه طراحان جواهر، زیورآلات، کیف و همچنین سایر عوامل صنعت مد، برای نمایش زنده مجموعه آثار خود، گرد هم آمدند. هرچند نمایش زنده لباس‌های برندهای مطرح ایرانی با رویکردی بومی مدار و با هدف تعامل سبک‌های زندگی و تبادل فرهنگی ‌بود، اما میان حرف تا عمل تفاوت فاحشی وجود داشت! نمایش مناسب تولیدات برندهای داخلی و ارائه در خور و فاخر آن‌ها از جمله عوامل مهم و موثر در دیده شدن صنعت پوشاک ایرانِ اسلامی است، اما وقتی آثار طراحان داخلی شبیه همان نمونه‌های غربی است، می‌خواهیم چه چیزی را مورد تعامل قرار بدهیم؟ البته تا زمانی که قالبِ اجرا و محتوا قرابتی با سبک ایرانی-اسلامی نداشته باشند، تلاش ما بیشتر شبیه الگو برداری دست چندمی از مُدهای پاریس و لندن خواهد بود و نه چیزی بیشتر.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

این خیلی خوبه ما هم مد سازی کنیم ولی به چه شیوه و به چه قیمت؟! به قیمت اینکه سبک زندگی مون رو تغییر بدیم یا اینکه طبقات اجتماعی با بعدها با شرکت در این محافل تعیین شود! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود