نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

قالیچه های جنگ

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

اشغال افغانستان توسط شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ طرح قالی های این کشور را نیز دستخوش تغییراتی کرد؛ به طوریکه از آن پس شاهد حضور ادوات جنگی در نقوش قالی های این کشور هستیم. نقش اصلی این قالی ها ترکیبی از اسلحه، تانک و... با طرح ها و نقشمایه های سنتی و کلاسیک قالی افغانستان است که تحت عنوان قالی جنگ یا war rug در جهان شهرت یافته.
در قالی های جنگ یا به عبارت صحیح تر قالیچه های جنگ، شاهد ورود تصاویر به قالی ها هستیم که سبکی جدید در  طرح قالی های افغان به حساب می آیند و البته تا حدودی نیز تحت تأثیر قالیچه های تصویری دوران قاجار در ایران هستند.
قالیچه های جنگ از ابتدای دهه 80 میلادی، اغلب توسط قبایل بلوچ، تیموری، جمشیدی، چهار ایماق، زوری و... در غرب و جنوب غربی افغانستان بافته می شدند، اما امروزه بیشتر در اردوگاه پناهندگان افغان در پاکستان بافته می شوند. این قالی ها همگی تصاویر واقع بینانه ای از جنگ ارائه می دهند؛ صحنه هایی از نیروهای دشمن، مجاهدین افغان، انواع جنگ افزار و... که در حقیقت سال های جنگ افغانستان را به نوعی مستند کرده اند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

جالب هستند .با دیدن امثال این نمونه ها بیشتر میشه به این نکته پی برد که دستبافته هایی مانند قالی و قالیچه چه ارتباط تنگاتنگی با روحیات و زندگی بافندگانشون داشتن .
خیلی مطلب جالبی بود.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود