کشور ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافتهی صنعتی دنیا به کمکاری متهم است که البته اتهام بیدلیلی نیست. تعطیلات فراوان و بازدهی پایین کارهای اداری در کنار فرهنگ مشکلداری که همیشه برای ورود به بازار کار دنبال لقمهی آماده میگردد، از مواردی هستند که ما را شایستهی این اتهام میکنند.
شهرداری تهران که به تازگی راه جالبی را برای تبلیغات فرهنگیاش پیدا کرده است، این بار به سراغ آفت تنبلی، تکدیگری و موضوع رزق حلال رفته است، موضوعاتی که همهگی تحت عنوان «شهروند کوشا» معرفی شدهاند. شهرداری همانند مجموعهی «شهروند سالم»ش، برای مدتی مشخص بیلبوردهای شهری را یکسویه کرد و در اقدامی کمپینمانند تبلیغات محیطی شهر را به یک صدا درآورد. ادبیات ساده، مینیمال و نیمه طنز این بیلبوردها پذیرش آنها را راحتتر کرده و با این خودمانیتر شدن تبلیغات محیطی، میتوان آنها را نسل پیشرفته و رسمی شدهی دیوارنویسیها نیز به حساب آورد. نوشتههایی که به چشم یک شعار بالادستی دیده نمیشوند و غالبا آنها را حرفهایی از مردم به مردم احساس میکنیم.
پوسترهای این مجموعه در کارگاهی سه روزه و زیر نظر اساتید شناخته شدهی گرافیک طراحی شدهاند. از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده در این کارگاه، تعداد ۷۰ طرح برگزیده شد و در بیلبوردهای سرتاسر تهران به نمایش گذاشته شده است.