نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

آیدیران /موسسه طراحی صنعتی ایرانیان

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴

مسابقات بین‌المللی طراحی صنعتی، علاوه بر جذابیت‌های خاص خود، فواید فراوانی را نیز برای برگزیدگان و صنایع به همراه دارند و باعث شناخته شدن طراحان، در مجامع بین‌المللی می‌شوند. بسیاری از این مسابقات در جهان دارای اعتبار زیادی هستند و شرکت‌های بزرگ از طریق همین مسابقات، طراحان خود را جذب می‌کنند. این کاربرد مسابقات مستقل (مسابقاتی که به شرکت یا کارخانه‌ی تولید محصولی خاص وابسته نیستند) را می‌توان مهم‌ترین اثر و فایده‌ی آن‌ها برای جامعه‌ی طراحان و صنعت دانست.
در سال ۱۳۹۳، موسسه طراحی صنعتی ایرانیان، اقدام به برپایی اولین مسابقات جامع طراحی صنعتی در حوزه‌های مختلف صنعت نمود. هدف از راه اندازی این مسابقات، شناساندن رشته‌ی طراحی صنعتی به صنایع و ایجاد ارتباط بین نهاد دانشگاه و صنعت است که  با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به فعالیت کرده است. این گروه خوش‌فکر ایرانی، به دنبال کشف حلقه‌ی مفقوده‌ی بین صنعت و دانشگاه، با الگو گرفتن از مسابقات جهانی و بومی‌سازی آن، مسابقه‌ی طراحی صنعتی آیدیران را شکل داده‌اند. این مسابقه با شعار طراحی ایرانی، صنعت ایرانی، اولین دوره‌ی خود را برگزار کرده است. نام این مسابقه مخفف (industrial design iran) است.


از مهم‌ترین اهداف این مسابقه ایجاد بانک ایده و ارائه آن‌ها به تولیدکنندگان در فضایی امن و به‌دوراز سوءاستفاده و ارتقای تولید ملی است. دبیر این مسابقه، مهندس احمدعابدینی (دانشجوی دکترای رشته‌ی طراحی صنعتی) معتقد است صرف برگزاری یک مسابقه و بدون هدف شناخته شدن طراحان و آثار برتری که می‌توانند راه‌حل مشکلات ساده و پیچیده‌ی روزمره باشند، وجود مسابقاتی ازاین‌دست بی‌معنا است. شاید تأثیر این مسابقات آنی نباشد ولی ۴یا ۵سال آینده در صنعت، تعامل با طراحان و جذب طرح‌های منتخب مسابقات برای تولید، نهادینه خواهد شد. عابدینی می‌گوید: "در صنعت امروز کشور برای تولید ملی، مهم‌ترین کمبود طراحی ملی است و در بسیاری از حوزه‌ها، مشکل فنّاوری و مواد اولیه وجود ندارد. متأسفانه در ایران به دلیل نبود متولی، صنف و سندیکا و انجمن مشخص برای این رشته، سیاست‌گذاری مشخصی نیز اتفاق نمی‌افتد و جایگاه طراحان صنعتی به‌درستی برای صنعت گران تعریف‌نشده است. به همین دلیل ایده‌ی وجود مسابقه‌ای که تمرکز آن بر طرح‌ها و طراحان داخلی باشد و بتواند این ارتباط را به‌خوبی ایجاد کند، شکل‌گرفته است."

وی استقبال از این مسابقه را در اولین دوره‌ی آن و با توجه به ارسال حدود ۳۸۰ اثر، خوب ارزیابی کرد؛ به‌خصوص که بعضی از شاخه‌های طراحی صنعتی، در ایران کمتر شناخته‌شده است. البته نمی‌توان وجود بعضی کارهای متوسط و ضعیف را در میان منتخبان منکر شد که این امر با برگزاری دوره‌های آتی و استقبال و اعتماد بیشتر طراحان به‌مرور مرتفع خواهد شد.عابدینی به این نکته هم اشاره می‌کند که: "این مسابقه به‌صورت سالیانه برگزار خواهد شد و اولین دوره‌ی آن (آیدیران ۹۴ )۱۵ تا ۱۸مهرماه،  با برگزاری جشنواره و معرفی نفرات برتر هر بخش،  به پایان خواهد رسید.در این  مراسم، نمایشگاه تخصصی طراحی صنعتی نیز با حضور شرکتهای طراحی و تولیدی و عرضه فناوری های طراحی صنعتی برپاخواهد بود. همچینین کارگاهای آموزشی متنوعی  برای شرکت کنندگان برگذار خواهد شد."

افراد گروه برگزارکننده با اشراف کامل بر جایگاه طراحی صنعتی به‌عنوان مهره‌ی کلیدی و عضوی مهم از خانواده صنعت، تلاش کرده‌اند تا با جذب طراحان صنعتی به‌ بهانه ی این مسابقه، بتوانند طراحانی قوی و خوش‌فکر را به صنعت معرفی کنند. این گروه درسایت خود به این نکته نیز اشاره‌کرده‌اند: " شاید شرکت کردن در مسابقات طراحی صنعتی، شیوه‌ای متداول و مرسوم در دنیای صنعتی برای شناختن طراحان نخبه و نخبه‌های طراحی باشد ولی این شیوه مرسوم در کشور ما و با شرایط فعلی ضرورتی غیر قابل‌ انکار است." به دلیل برگزاری نامناسب بسیاری از مسابقاتِ وابسته به شرکت‌های مختلف، طراحان به مسابقات داخلی بی‌اعتماد شده‌اند که این امر به‌مرور زمان و با اثبات حسن نیت گروه برگزار کننده ی آیدیران رفع خواهد شد. امید است به‌زودی شاهد موفقیت این مسابقات در رسیدن به اهدافشان و اعتلای جایگاه طراحان صنعتی در جامعه و صنعت باشیم و همه‌ی ایرانیان با افتخار محصولاتی با طراحی و تولید ایرانی مصرف کنند.
درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود