کودکان زیر سن دبستان با دنیای نشاط انگیزشان یکی از گروه مخاطبین شبکه کودک و نوجوان هستند. انیمیشن هایی با تمرکز بر این رده ی سنی وجود دارد ولی تعدادشان در مقایسه با مدت زمان کلی پخش اندک است. به تازگی تولید انیمیشن های آموزشی ویژه مخاطبین زیر سن دبستان روندی جدی تر به خود گرفته است. رسول حسینی یکی از کارگردانان فعال در این زمینه در حال تولید سریال انیمیشنی با نام " کوکوبوبو" است. پای صحبت های او می نشینیم و با فضای این سریال و ویژگی های انیمیشن مختص به خردسالان بیشتر آشنا می شویم.
- از تجربیاتتان برای ما بگویید؟
رسول حسینی دانش آموخته ی مقطع کارشناسی ارشد رشته ی انیمیشن از دانشگاه هنر هستم . نزدیک به 10 سال است که در بخش های مختلف انیمیشن مشغول به کار می باشم . فعالیتهایم از انیمت شروع وبه مرور به سمت استوری بورد و کارگردانی و بخش پیش تولید گرایش یافته است. آخرین فعالیتم کارگردانی پروژه ی 52 قسمتی کوکو بوبو می باشد. رده سنی این انیمیشن بین 4 تا 10سال است و بر آموزش عبور و مرور ایمن کودکان و حتی خردسالان در فضای شهری متمرکز است .
- ایده ی اولیه این سریال چگونه در ذهنتان شکل گرفت؟
حدود دو سال پیش تحقیقی پیرامون آموزش خلاقیت به کودکان از طریق انیمیشن به سفارش مرکز مطالعات انیمیشن حوزه هنری انجام دادم، که منبعی باشد برای تولید پروژه های آموزشی . با توجه به نتایج آن پژوهش ،طرح کوکو بوبو به صورت گروهی شکل گرفت و معاونت آموزشی حمل و نقل ترافیک شهرداری حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه شد و ساخت این مجموعه ی آموزشی در راستای اهداف این معاونت و موضوعات مربوط به عبور و مرور شهری کلید خورد.
- در تولید انیمیشن برای خردسالان چه ویژگی هایی مورد توجه است؟
ویژگی های انیمیشن خردسال رعایت مرزهای روانشناسی و تربیتی ، سادگی، جذابیت و سرگرمی و درعین حال به همراه داشتن مضامین آموزشی است ، زیرا که ذهن خردسال پویاست و همواره در حال یادگیری.
عمده ضعف فیلمنامه نویسی برای خردسال در کشور ما این است که پیچیدگی های ذهن بزرگسال را وارد فیلمنامه های کودک می کنیم و این امر رساندن پیام اصلی رابه کودک به تعویق می اندازد. بسیار سخت است که ما دنیا را از دریچه ی نگاه کودک نظاره کنیم و در عین حال به شناخت او از جهان پیرامونش کمک کنیم .از این رو نوشتن برای خردسال نه تنها ساده نیست بلکه بسیار ظریف و مستلزم داشتن دیدی حساس و آگاه برای نویسنده است .
- اسامی شخصیت ها کوکو و بوبو هستند یکی از دلایل آن می تواند ساده سازی باشد آیا عوامل دیگری در نام گذاری کاراکترها نقش داشته اند؟ این شخصیت ها چه ویژگی هایی دارند؟
درمورد سادگی اسمها کاملا درست اشاره کردید. این اسامی در جلسات طوفان مغزی( برین استورم ) مطرح و تصویب شده اند و معنای خاصی ندارند. هدف من و گروه این بود که اسامی، دلالت مستقیم بر معنایی خاص نداشته باشند تا کاراکترها رابطه ی بی واسطه ای با دنیای کودک داشته باشند.
کوکو یک گلابی است. کودکی شاد و ماجراجو است و به نسبت بوبو زود به درد سر می افتد . منطقی منعطف دارد و بعد از اینکه چیزی را یاد گرفت با افتخار به آن عمل می کند. بوبو یک بوق محافظه کار است و کمتر به استقبال خطر می رود . در بیشتر موارد خطر را پیش بینی می کند.
- چه شاخصه هایی در کار شما وجود دارد که خودتان تمایل دارید درباره اش صحبت کنید
سعی من به عنوان کارگردان بر این بوده که اولین شاخصه ی این مجموعه جذابیت باشد. بنظرم کودکان بی رحمترین منتقدان کالای فرهنگی هستند و اگر در چند ثانیه ی اول جذب اثر نشوند به راحتی خط بطلان بر آن اثر خواهند کشید . به این ترتیب کارکرد آموزشی ، هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.
در زمینه ی مشکلات پروژه ی بی اغراق تنها کاری که از دستم بر می آمد صبر بود . حل مشکلات در زمان مناسب و بدون تصمیم عجولانه و احساسی تنها روشی بود که به ذهنم می رسید.
- پس از پایان یافتن مراحل اولیه تولید چند بار این سریال را دیده اید و چه احساسی داشتید؟
از آنجایی که تاثیر صدا روی کار زیاد است و هنوز صداگذاری و دوبله ی نهایی نشده است نمی توانم قضاوت درستی داشته باشم. از طرفی گذشت زمان باعث شد تا دید بهتری نسبت به قسمتهای اولیه داشته باشم و ضعفهای کار را ببینم تا در قسمتهای بعدی تکرار نشود ولی اعتراف میکنم که همیشه آرزوی خلق فضایی فانتزی را داشته ام و با همین حس بعضی قسمت ها را چند بار دیدم تا با کودکانی که با این تصاویر و داستان ها وارد دنیای کوکو بوبو می شوند هم ذات پنداری کنم .
در مورد کم بودن محصولات ایرانی پخش شده در ژانرهای آموزشی برای کودکان با شما موافقم . ازطرفی به تمام آثار تولید شده در این زمینه اشرافی ندارم . چون که باید در نظر گرفت تنها تولید کننده ی بزرگ انیمیشن ،مرکز صبا به تنهایی آثار زیاد دارد که به دلایل مختلف ( حتی کیفیت پایین انیمیشن ها یا مغایرت با ممیزی ها ) مهر بایگانی خورده اند و اصلا دیده نشده اند. بنابراین نمیتوانم در این زمینه مقایسه یا قضاوتی داشته باشم.
- آیا در این مجموعه از انیمیشن خاصی تأثیر گرفته اید؟
ما هیچوقت نمیتوانیم ادعا کنیم که کارمان صد درصد اوریجینال است. همه ی هنرمندان و سبکها برهم تاثیر می گذارند و تاریخ هنر گواه این مسئله است . آثار انیمیشنی که تحت تاثیر آنها بوده ام عبارتند از : مجموعه " پپا پیگ " ، مجموعه " دنیای شگفت انگیز گامبال " ، مجموعه " ساری " .ویژگی این مجموعه های انیمیشن سادگی در فضای خیالی و ایجاز در داستان گویی و خلاقیت بصری و روایی است.
- در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.
کوکوبوبو در صورت پخش یا عدم پخش نتیجه ی بزرگتری هم برای شخص من داشت و آن تجربه ی کار تیمی بود .قطعا مشکلات زیادی در طول هر پروژه ای پیش می آید . ولی در این پروژه تیمی شکل گرفت، با اخلاق حرفه ای، پرهیز از تک روی و ارزش گذاری بر کیفیت. نتیجه این شد که تولید مجموعه، در زمان بندی مناسب و با کیفیت مطلوب پیش برود و رضایت نسبی اعضای تیم حاصل شود. در آخر هم از همه عزیزانی که در این پروژه زحمت کشیدند و تجربیات خوبشان را سهیم کردند فروتنانه تشکر می کنم.