نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

گره در مد اسلامی-ایرانی

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

فرش اصیل ترین هنر ایرانی است و بافت قدیمی ترین قالی گره دار موجود در جهان نیز به ایرانیان دوره هخامنشی نسبت داده می شود؛ که پادشاه ایران آن را به رسم هدیه برای همتای سکایی خود فرستاده بود و بعد از ۲۵۰۰ سال این دستبافته کم نظیر از گورهای یخ زده سیبری کشف شد. فرش ایران همچنان نیز تحفه مغتنمی برای خارجی ها به حساب می آید و حضور آن در هر خانه مایه مباهات است. علاقه غربی ها به فرش ایرانی در طول تاریخ به شکل های مختلفی دیده شده که گاه از سر اشتیاق بوده و یا از سر طمع، اما چند سالی است که شاهد استفاده از طرح ها و نقشمایه های فرش ایران در البسه و پوشاک برندهای معتبر جهانی هستیم.

طرح های گرم و گیرای فرش ایرانی در تقابل با طبع سرد غربی، جلوه ای دیگر می یابند و این یکی از علل توجه خاص آنان به فرش ایرانی است. توجهی که حتی خود ما از آن غفلت کرده و همجواری و همزیستی مدام با فرش های دستباف برایمان نگاهی از سر عادت را پدید آورده است. هرچند با فربه تر شدن رقبا و دست درازی آنان به سنت های طراحی فرش ایران، دیر یا زود باید برای ادامه حیات این هنر-صنعت اصیل ایرانی طرحی نو افکنده شود.

شاید در نگاه جوان معاصر این طرح های به اصطلاح سنتی از جلوه چندانی برخوردار نباشند اما این نقشمایه ها همگی از چنان اصالتی برخوردارند که گذر سال ها و سده ها نیز نتوانسه آن ها را از پای در آورد و هویتشان را از بین ببرد. از در هم آمیختن نگاه معاصر با نقشمایه های سنتی می توان به نتایج چشمگیری رسید، مشابه امری که در سال های اخیر، برندهای معتبر غربی با نقوش فرش ایرانی انجام داده اند. هرچند این نگاه غربی نتوانسته به درستی حق مطلب را ادا کند، چرا که برای استفاده بهتر و صحیح تر از این نقوش و نقشمایه ها وجود یک نگاه شرقی آشنا با رموز نهفته فرش ایرانی ضرورت دارد. 

نگاه شرقی طراحان اگر به درستی با دیدگاه مسئولان در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی گره زده شود، می تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد. چرا که یکی از مهمترین نمادهای سبک زندگی، در نوع پوشش افراد جامعه خلاصه می شود. در این میان نباید از پتانسیل جشنواره نوپای مد و لباس فجر نیز غافل ماند، زیرا نگاه جدی تر به این جشنواره سبب می شود تا امر مهم طراحی پارچه و لباس هویت مند نیز از حاشیه خارج شود؛ البته چندی پیش در همین راستا شاهد رونمایی از سایت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی نیز بودیم، که اگر خط سیر خود را به درستی طی کند می تواند مکمل خوبی برای جشنواره فجر به حساب آید.
توجه به سبک زندگی اسلامی-ایرانی اگر صرفاً نگاهی دوره ای نباشد، در دراز مدت، با برنامه ریزی درست و استفاده از هنرمندان خبره در زمینه های مرتبط با این امر، می تواند نقش مهم و اثرگذاری را در طراحی پارچه و لباس کشور ایفا نماید؛ که حتی قادر است در خارج از مرزهای فرهنگی کشورمان نیز مطرح گردد و به حق دربردارنده نگاهی اسلامی- ایرانی باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود