نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نمایش حجاب در شخصیت های کارتونی

تاریخ نشر : يكشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵

داشتم عکس های اینستاگرام رو بالا پایین می کردم که رسیدم به یک برگ کمیک استریپ که بالایش نوشته بود «آموزش حجاب» به ذهنم رسید که الان با مجموعه ای از  خانم های محجبه و لپ گلی روبرو می شوم ولی تفاوتی وجود داشت. مادر و دختری که در داستان بودند در جلوی محارم خودشان بی حجاب بودند و درخارج از منزل پوشیده بودند.

این تصویرسازی جدید بود حتی در کارتون های بچگی مان هم سابقه نداشت. آن زمان ها نه تنها شخصیت های کارتونی انسانی  در خانه یا خارج آن حجاب داشتند بلکه  شخصیت های حیوانی هم روسری داشتند. از همان موقع برایم جای سوال بود چرا سر خانوم مرغه روسری هست و... بعدها با خواندن بعضی مقالات متوجه شدم که انسان نمایی بعضی حیوانات در انیمیشن ها یک نوع ویژگی است که به آن anthropomorphism می گویند. شاید اگرهمان زمان هم تعاملی ما بین سازندگان انیمیشن ها و متخصصین دینی ایجاد می شد چنین  پوششی برای حیوانات در نظر گرفته نمی شد.     
در این کمیک استریپ نمایشی درست از حجاب وجود داشت. تفاوت بی حجاب بودن در جلوی محارم و پوشش داشتن در برابر نگاه نامحرمان چیزی بود که  می توانست زودتر از این ها در انیمیشن های تلویزیونی نشان داده شود. در همین فکر ها بودم که رسیدم به صفحه ی طراح خوش ذوقی به نام امین رهنورد. کارهایش شاد و امروزی است. او تلاش کرده تصویرسازی هایی با نمایش  فرهنگ ایرانی اسلامی تولید کند. چیزی که در آثارش کمی بیشتر جلب توجه می کند ترکیب زندگی امروزی و فن أوری همراه با ارزش های انسانی است ولی گاهی اوقات اگر برخی ظواهر اسلامی حذف شوند چیزی جز ته مایه ی غربی در عکس ها باقی نمی ماند البته شاید طبیعی هم باشد چون در دنیایی هستیم که مجموعه ای از فرهنگ ها بر هم موثر هستند.  چنین قدم هایی  تک تک ارزشمندند. اگر شرایطی فراهم شود تا کارشناسان دینی و طراحان  همکاری بیشتری داشته باشتد شاهد تولیداتی اثربخش در زمینه ی ترویج حجاب خواهیم بود.


درباره نویسنده
من "سیده زهرا موسوی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خبلی عالی بود.درباره این موضوع خیلی مطالب کم بود ولی این مطلب واقعا جالب بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود