انگشترها دنیایی از هنرهای مختلف هستند که در یک کل واحد جمع شده و یک شیء منحصربهفرد را ایجاد میکنند. هنر حکاکی و قلمزنی روی فلزاتی مثل نقره و برش و حکاکی روی سنگهای مختلف از جمله ی این هنرهاست که در انگشترها به کمال رسیده اند. این هنر، هنر دیرینه و اصیل ایرانی است که ریشه در فرهنگ اسلامی ایرانیان دارد.
یکی از مجموعههایی که زیبایی و تنوع هنر انگشتر سازی را بهخوبی نشان داده است، هنرکدهی محمد به سرپرستی و مدیریت آقای محمد گودرزی است. انگشترهای این هنرکده از دو قسمت رکاب و سنگ تشکیلشده است که در هرکدام به فراخور سفارش یا ذوق هنرمند سازندهی آن، طرحی متفاوت بهکاررفته. زنده نگهداشتن هنری قدیمی با طراحی نو که اصالت گذشته را حفظ کرده، مهمترین ویژگی آثار ساختهشده در هنرکده محمد است.
یکی از نقاط قوت انگشترهای این مجموعه خطوط زیبای حکاکی شده روی سنگهای قیمتی مانند عقیق، دُر، یشم و گاهی زمرد، یاقوت و یا شیشه است که زیبایی رکابهای ساده یا قلمزنی شده را چند برابر میکند. هنر حکاکی روی سنگ در ایران سابقهای دیرین دارد که نقش مهر یا برگ هویت شخص را ایفا میکرده است. این مهر که پس از اسلام غالباً به شکل انگشتر مورداستفاده قرار میگرفته، نشاندهندهی نسب، سلیقه، مبانی اعتقادی و جایگاه اجتماعی فرد بوده است.
قدیمیترین مهر اسلامی، مهر حضرت محمد(صلیالله علیه و آله) است که با سجع «محمد رسولالله»، مزین نامههای آن زمان بود و شرح آن در «تحفه خطاطین» آمده است. همچنین در کتاب «نوروزنامه» حکیم عمر خیام نیشابوری که از روی نسخه قدیمی در سال 1926 میلادی و در مسکو به چاپ رسیده، به این مهر اشاره شده است.
اگرچه امروزه کمتر به جایگاه انگشترهای حکاکی شده توجه میشود، ولی همچنان این انگشترها به خصوص زمانی که نام ائمه بر آنها حک شود، نشان از درونیات شخص دارد و بیش از ارزش مادی، قداست و معنویت آن اهمیت پیداکرده است.