نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دلیل عدم استقبال صنعت از طرح‌های خلاق دانشجویان و دانش‌آموختگان طراحی صنعتی چیست؟طرح‌هایی که می‌تواند برطرف‌کننده‌ی نیازها و مشکلات داخلی باشد و نه‌تنها کشور را از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز کند بلکه زمینه را برای صادر کردن محصولات جدید ایرانی فراهم کند.
 چندسالی است، طراحان ایرانی  که در دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل‌ کرده‌اند، در مسابقات بین الملی می‌درخشند و طرح‌هایشان در میان رقیبانی از کشورهای مختلف، بهترین می‌شود ولی تعداد بسیار اندکی از این طرح‌های برگزیده‌شده، در داخل به تولید می‌رسند.
یکی از این طرح‌ها، طرحی ساده ولی بسیار کاربردی برای تخت بیمارستان است که در سال ۲۰۱۱ در مسابقات جهانی رد دات برنده شد. طراح آن سید یونس دانشور  است که دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هنر تبریز و دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این تغییر ساده ولی هوشمندانه در اهرم تنظیم حالت تخت‌های بیمارستان باعث راحتی بیشتر بیمار و سهولت استفاده برای کارکنان می‌شود.
کنترل‌کننده تخت‌های آی سی یو/سی‌سی‌یو با ظاهری همانند شرایط بیمار بر روی تخت، برای بهبود و تسریع تنظیم تخت توسط پرستار طراحی‌شده است. تخت‌های بیمارستان بنا به شرایط بیمار، نیاز دارد در حالت‌های مختلفی قرار بگیرد. علاوه بر آن حالت‌هایی هم برای شرایط اورژانس وجود دارد که تخت باید در کمترین زمان ممکن به آن حالت تنظیم شود. برای تنظیم حالت‌های مختلف تخت، کلیدهای متفاوتی برای هر قسمت در نظر گرفته‌شده است که تسلط به آن‌ها نیاز به آموزش و تمرین دارد و در شرایط بحرانی که تخت باید به حالت خاصی تنظیم شود، تعدد کلیدهای مشابه می‌تواند برای پرستار ایجاد سردرگمی کند. این کانسپ با یکپارچه کردن کلیدها در یک یونیت، با ظاهری همانند شرایط بیمار روی تخت، تنظیم تخت را برای پرستار بهبود داده و تسریع می‌کند. همچنین باعث بالا رفتن دقت پرستار و پایین آمدن درصد اشتباه آن هنگام انجام این عمل می‌شود. طرح‌هایی از این دست که می‌توانند بسیار کاربردی باشند و نیاز به فناوری و یا متریال خاصی برای تولید ندارند، می‌تواند به‌سرعت تولید و عرضه گردد.
 آیا زمان آن فرانرسیده است که توجه بیشتری به دانش‌آموختگان این رشته بخصوص در حوزه صنعت شود تا برای ساخت طرح‌هایشان مجبور به فروش آن‌ها به شرکت‌های خارجی نشوند؟

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۰۶ تیر ۹۴ ، ۱۲:۲۵ فرزین خاکی
عالیه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود