نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

خلاقیتهای کوچک ولی تاثیرگذار

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۴

خیلی وقت‌ها ما طراحان گمان می‌کنیم باید شاخ قول را بشکنیم و پروژه‌ای که کار می‌کنیم باید مشکلات بزرگ بشری را حل کند. ولی واقعاً این‌طور نیست یا حداقل دیگر حل کردن مشکلات بزرگ برای جامعه کافی نیست. بسیاری از مشکلات آن‌قدر کوچک و پیش‌پاافتاده هستند که حتی شاید نام مشکل روی آن‌ها گذاشته نشود ولی داشتن راه‌حل برایشان می‌تواند زندگی مردم را شیرین‌تر کند.
سال‌هاست که طراحان جهان به دنبال حل این مشکلات کوچک هستند و پاسخ‌های خلاقانه‌ای هم به آن‌ها، داده‌اند. اگر این رویکرد در میان طراحان ایرانی هم موردتوجه قرار گیرد، می‌تواند هم به صنعت و هم به رشته‌ی طراحی صنعتی رونقی بیشتر بخشد و هم خلاقیت را وارد محصولات کوچک و پیش‌پاافتاده‌ی ایرانی کند. بسیاری از طراحان بزرگ جهان که امروز به دلیل محصولات خلاقانه‌شان شناخته‌شده‌اند، روزگاری مشکلاتی کوچک را حل کرده‌اند و نگاهی تیزبینانه‌تر از افراد عادی به اطراف و جامعه‌ی خود داشته‌اند.
حل کردن مشکلات کوچک یک خانم خانه‌دار در آشپزخانه، سرگرم کردن یک کودک بیمار با کیسه‌ی خونی که به شکل یک خرس عروسکی است، توجه به کاهش مصرف کاغذ و موادغیربازیافتی دربسته بندی، حل مشکل همیشگی سیم‌های درهم‌پیچیده‌ی محصولات برقی و بینهایت مشکلاتی دیگر که آن‌قدر جز زندگی شده‌اند که دیده نمی‌شوند، ارزشی است که باید به دانشجویان این رشته یادآوری شود. عملاً بسیاری از طراحان با شعار طراحی برای مردم، وارد بازار کار می‌شوند ولی به‌سوی طراحی برای سرمایه‌داران ، کشیده می‌شوند و محصولاتی طراحی می‌کنند که به ایجاد حس نیاز کاذب در خریداران و افزایش مصرف گرایی می‌انجامد و نه حل مشکلات آن‌ها.




درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۰۶ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۲۹ مرتضی تقی زاده خسرویه
:-) 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود