نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

سالن ورودی شبکه افق / استودیو پنج او هفت

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
سالن ورودی شبکه افق، که استودیوی پنج او هفت، آن را طراحی و اجرا نموده است؛ دارای ویژگی هایی است که اگرچه نمی توان آن را در نوع خودش نمونه ای شاخص و ممتاز، ارزیابی کرد؛ اما بهره مندی صحیح از ابزار معماری، توانسته کیفیت فضایی مطلوبی را برای کاربران آن ایجاد نماید.
کمک گرفتن از الگوی شمسه در طراحی جداره ها و مبلمان داخلی، که موجب یک صدایی و وحدت هرچه بیشتر اجزای تشکیل دهنده ی فضا شده است. از بدنه ی پیشخوان فضای ورودی گرفته تا طرحی که به شکل نوارهایی به هم چسبیده، دیواری را در پس زمینه مبلمان ایجاد کرده است. البته این طرح، دارای ساختار و قاعده یکنواخت و مشخصی نیست که ذهن بیننده با تماشای آن، به سرعت بتواند الگوی آن را حدس بزند و به همین سبب، توجه کاربر را به خود جلب می کند.
ترکیب بندی رنگی مناسب نیز، عاملی دیگر در انسجام و هماهنگی بخش های مختلف طرح، شناخته می شود. البته می شد با انتخاب رنگی شاخص، متضاد و در عین حال مکمل، پویایی و جذابیت فضا را دو چندان کرد. تم رنگی موجود نیز، حال و هوای غالب در فضا را کمی یکنواخت و کسالت آور کرده است. شاید استفاده از رنگ ایرانی لاجوردی تاثیرگذارتر بود.
در مجموع، بهره مندی از نقوش معماری اسلامی در طراحی اجزای داخلی، عدم استفاده از مبلمان آماده بازار به همان شکل موجود و ایجاد خلاقیتی هرچند مختصر در آن، برخورد متفاوت و خلاق با موضوع را نشان می دهد؛ که همین عامل موجب شد حرکتی یکنواخت، سطحی و تکراری صورت نگیرد.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود