نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مطالعات انیمیشن چیست؟

تاریخ نشر : يكشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

چه موضوعاتی، مسائل روز پویانمایی ایران هستند؟  تنوع نرم افزارهای کامپیوتری، تسهیل بودجه ی لازم برای تولید پویانمایی های بلند، مدیریت ناکارآمد و روحیه فردگرایی ایرانیان، فیلم نامه های نامناسب، تولید پویانمایی با شاخصه های ملی و دینی و... . نکاتی که با تکرار شدن از زبان فعالین این عرصه به مسائلی روزمره تبدیل شده اند. در چنین شرایطی شنیدن "مطالعات انیمیشن" عجیب می نماید. 

animation studies

بستری که می تواند نگاه موشکافانه نسبت به مسائل روز انیمیشن ایران داشته باشد؛ هم چنین فضایی میان رشته ای ایجاد کند تا نگرشی روانشناسانه، جامعه شناسانه و فرهنگی نسبت به انیمیشن ظهور کند. البته نگاه تخصصی و فنی نسبت به انیمیشن هم وجود دارد، ولی دو نمونه ی دیگر از نظر نویسنده ارجح اند. دو دهه ای است که ایران در زمینه تولید انیمیشن رشد چشم گیری داشته، در مقایسه با آن رویکرد تئوری در زمینه ی انیمیشن، دوران کودکی اش را سپری می کند. برای نمونه شما انیمه های ژاپنی را ببینید و بگویید کاری علمی می کنید شاید در نگاه اول خنده دار باشد، اما جایگاهش را به تدریج پیدا می کند. همایش مطالعات انیمیشن، فرصتی مناسب برای پژوهشگران و محققین رشته های مختلف است تا با آرای هم آشنا شوند و نگاهی تخصصی تر و حتی راهگشا نسبت به موضوعات روز انیمیشن داشته باشند که شاید دیگر شاهد صحبت های روزمره یا بهتر بگویم گله های انیمیشنی نباشیم؛ بلکه با ارائه ی راهکارهایی شرایط را بهتر کنیم. 

قدم اول برداشته شده است، اولین همایش انیمیشن در دوازده خرداد ماه 95 برگزار شد. اساتید، صاحب نظران، دانشجویان، هنرمندان و مسئولین دولتی گرد هم آمدند تا با آرای نواندیشان این رشته آشنا شوند. مقالات، آن چنان درخور بود که در سه بازه ی زمانی ارائه شد. عناوین مقالات تازگی داشت. برخی از آن ها به قدری نا آشنا بودند که نیاز به عنوانی طولانی داشتند. نکته ای که مورد توجه است، غیبت دانشجویان روانشناسی، جامعه شناسی یا حتی مطالعات فرهنگی در این همایش بود که شاید به دلیل تجربه ی نخستین آن باشد، چیزی که با برگزاری سالانه این همایش می تواند تغییر کند. نگاه یک درس آموخته ی انیمیشن نسبت به این حوزه، با یک جامعه شناس یا روان شناس متفاوت است ولی تضارب این آرا زمینه ای پویا ایجاد می کند. نکته ی دیگر اینکه، هنوز انیمیشن از نظر تئوری آن چنان بالنده نشده که به فضایی میان رشته ای تبدیل شود. امید است با نگاهی جدی تر نسبت به چنین همایش هایی مقدماتی برای تاسیس رشته ی دانشگاهی و تخصصی مطالعات انیمیشن فراهم گردد.

animation studies

درباره نویسنده
من "سیده زهرا موسوی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود