نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دوسوی طراحی صنعتی / احمدغنام، سیامک عبدی

تاریخ نشر : شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۴

همیشه طراحان صنعتی سعی بر آن دارند تا وجوه چندگانه‌ی این رشته را در کنار هم نشان دهند و همواره این نکته را نیز در نظر داشتند که در محصولات مختلف، وجوه متفاوتی پراهمیت جلوه می‌کند تا محصول در بازار موفق باشد. در طرح سشوار و شارژر آن، ‌که توسط احمد غنام در مسابقه طراحی صنعتی آیدیران ارائه شد، بُعد طراحی آن بیش از دیگر ابعاد موردتوجه قرار گرفت. محصولاتی مانند سشوار که سال‌هاست توسط کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرد، دیگر در قابلیت‌های مختلف اختلاف کمی باهم دارند و چیزی که عامل موفقیت یک محصول نسبت به محصولات دیگر می‌شود نوآوری در فرم و طراحی آن است. در این طرح طراح با الهام از فرم بدن زرافه سشواری را طراحی کرده است که نسبت به نمونه‌های فعلی فرمی نو و قابل‌قبول دارد. نکته‌ی مهم این طرح استفاده از قابلیت‌های کاربردی منبع الهام، بیش از یک فرم ساده است که نشان می‌دهد باوجود اهمیت فرم، ارتقای کارکرد و وجود ارزش‌افزوده نیز موردتوجه طراح بوده است.
محصول باربکیو و شومینه‌ی باغی سیامک عبدی بیشتر جنبه‌ی عملکردی و تولید صنعتی را مدنظر داشته است. این طرح با تمام توجهی که به کارکرد داشته، از مباحث زیبایی‌شناسی نیز غافل نشده و سعی کرده است آن‌ها را در طرح مدنظر داشته باشد که با توجه به اهمیت بیشتر کاربرد محصول با محدودیت‌هایی نیز مواجه بوده است. قالب اصلی طرح شامل یک مجمر فلزی به انضمام یک نوار فلزی دورتادور آن است که کل آن بر روی چهارپایه‌های فلزی قرارگرفته و بر روی هرکدام از چهارپایه‌ها میله‌هایی جهت نگاه‌داشتن هود قرار می‌گیرد و در امتداد هرکدام از این میله‌ها صفحات گریل اصلی و جوجه‌گردان، چرخ بالابرنده، فریم اصلی و دیگر تجهیزات فرعی قرار می‌گیرد. این دو طرح ازجمله طرح‌های برگزیده‌ی این مسابقه بودند.
این دو محصول نمونه‌های خوبی هستند که دوسوی طراحی صنعتی را به مخاطب نشان می‌دهند؛ قابلیت‌ هنری بودن و صنعتی بودن این رشته به‌صورت توأمان و در کنار هم، گاهی در یک محصول بیشتر جنبه‌ی طراحی اش را نشان می دهد و در محصول دیگر جنبه‌ی صنعتی بودن را. باید این نکته را در نظر داشت که هیچ محصولی به‌طور مطلق از یکی از این دو جنبه بی‌نیاز نیست و هر دو را برای موردتوجه قرار گرفتن نیاز دارد.


درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۶ دی ۹۴ ، ۱۶:۴۲ فرشاد اشتری
احسنت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود