امسال، ایران برای اولین بار در بخش مسابقهیِ دوسالانهیِ معماریِ ونیز شرکت کرد؛ که از ۸ خرداد به نمایش درآمد و تا ۷ آذر ماه نیز پابرجا خواهد بود. طراحی غرفهی ۳۶ متر مربعی ایران، در این دوسالانه به رقابت گذاشته شد. از میان ۱۴۸ اثر ارسالی، ۵ اثر به بخش پایانی راه یافت که در نهایت، طرح بهزاد اتابکی و پرشیا قرهگوزلو برای اجرا، برگزیده شد. طرحِ اتابکی و قرهگوزلو قرار بود «گزارشی از خط مقدم» باشد؛ عبارتی که توسط پائولو باراتا، رئیسِ دوسالانه، به عنوان شعار انتخاب شده بود.
قرهگوزلو در مورد ایدهی اصلی طرح میگوید: «فضای اصلی غرفه، بر اساسِ بازنمایی الگوهای تراکمی بافتهاست که درحرکتی معکوس، از سقف به دیوارِ روبهرو و بخشی از کف کشیده شده است. ضمن این که این بازنمایی، استعاره از روندِ معکوس و بازگشتِ زندگی به بافتها و محلات (با رویکردِ عدمِ بازگشت به گذشته) می باشد. پیوندِ نهایی گروههای مردمی مختلف، برای به مشارکت گذاشتن شکستها، موفقیتهای به دست آمده و پیشرویهای هرچند کوچک، در ارتقای کیفیت زندگی است. »
اگرچه طرحِ غرفه، از لحاظ سناریویی که برای آن طراحی شده و استعارهای که از زبانِ معمارانِ آن شنیدیم، جالب به نظر میرسد؛ اما به نظر نمیآید که این مفهومِ انتزاعی، با دیدن تصاویرِ غرفه یا حتی حضور کوتاه در آن قابل فهم باشد. به علاوه این که دیوارهی تعاملی و بخشی که با تکنولوژی دیجیتال طراحی شده است، سناریوی بازدید را تا حدودی شلوغ کرده و همچنین به نوعی منجر به فهم ناقص طرح نیز شده است!