درونمایه ی اصلی این انیمیشن به تعریف جدید نظام سرمایه داری از یهودیت اختصاص دارد که بر طبق این تعریف، دین یهود سعی بر اتحاد با مسیحیت، علیه اسلام دارد. می توان گفت این درونمایه به مسائل امروز دنیا بی ربط نیست و بازتابی تفکر بر انگیز از بحران های دنیای امروز است. به گفته ی کارگردان در طراحی شخصیت ها نوعی فراواقع گرایی مبتنی بر واقعیت به کار رفته است و شخصیت اصلی داستان شخصیتی منفی است که این موضوع اثر را جذاب تر کرده.
فهرست مقدس با تکنیک دیجیتالی و سه بعدی تولید شده و نمایش دهنده ی پیشرفت انیمیشن ایران از نظر تکنیکی و محتوایی است.
من این انیمیشن را در جشنواره دیدم. ذهنیتی که قبل از دیدن آن داشتم بسیار بهتر از زمانی بود که آن را دیدم. این انیمیشن تنها بازی با فرم و تکنیک و طراحی شخصیت بود. در تکنیک و اجرا واقعا عالی عمل کرده بود. اما ضعف در داستان و روایتگری اش واقعا جای تامل دارد. داستانی مبهم و بی توجه به فراز و فرودهای داستان که گویی تنها به این علت داستان را روایت می کند که تکنیکش را به رخ بکشد نه آنکه تکنیک در اختیار روایت داستان باشد. فضای سیاه و گاه خشن داستان آن را ار حیطه انیمیشن کودکان خارج می کند در حالی این نکته به مخاطبان اطلاع داده نمی شود.