تنیدگی همه جانبه زندگی ما ایرانیان درمیان فرهنگ و اعتقادات مذهبی و سیاسیمان و نمود بارزش در شکل آثار هنری گویی امری اجتنابناپذیر مینماید. ما نمیتوانیم از فقر، عشق، انسانیت و... سخن بگوییم ولی پای دین و سیاست را در آن باز نکنیم. شاید این ویژگی خاص هنرما ایرانیهاست که آن را جذاب میکند و طالبان زیادی در آن طرف مرزها مییابد.
عکسهای نسرین شیخ حسن اگرچه با موضوع تکراری مادران شهداست، اما دیدگاه هنرمند در مورد تناقضات موجود در جامعه را به تصویر میکشد. شیخ حسن با تمرکز بر روی فضای زندگی مادران شهدا و سبک زندگی آنان که نسلی از جوانان تاریخساز در آن رشد و نمو پیدا کردهاند در مقایسه تصویری با سبک زندگی جوانان امروز، تناقضها و تفاوتهای فرهنگی این دو نسل را آشکارتر میکند. عکاس معیشت، سبک زندگی، پایبندی به اعتقادات مذهبی، فضای سیاسی جامعه را در مقایسه با زندگی مادران سالخورده شهدا به چالش میکشد. عکس یا نقاشی چهره شهید با ابعادی بزرگ در پسزمینه و روی دیواری با طاقچه و گچبریهای قدیمی قرار دارد. پیشزمینه خلوت که با گلهای قالی پر شده، با پرسپکتیو یک نقطهای ما را به عمق تصویر جایی که مادر شهید نشسته است میکشاند. پس زمینه خلوت با عمقی که به تصویر داده است دور شدن و فاصله گرفتن فضای زندگی معاصر ما از آن شیوه تفکر و ایدئولوژی است که به زعم هنرمند ما از آرمانهای شهدا فاصله گرفتهایم. این فاصله با عکسهایی که از لحاظ ترکیببندی در بعضی عکسها انتخابی هوشمندانه است بیشتر نمایان میشود. فضای درونی ساده و بیآلایش بالای تصویر در مقابله و قیاس با تصاویری از زندگی پر زرق و برق و در برخی عکسها فضای غیراخلاقی مجازی و البته واقعی دنیای بیرونی قرار میگیرد. عکاس در عکسهایی مانند تصویر شماره 12، 14 و۱۵ با ترکیببندیهای نسبتاً مشابه برای بیان مفهوم مورد نظرش موفقتر عمل کرده است. تصویر شماره 11 دو الگوی متفاوت پوشش که اولی نمود اعتقادات مذهبی و دومی نمود فرهنگ مصرف گرایی و تفکرات غربی است با ترکیببندی مشابه ما را برای دیدن تفاوتها و درک منظور عکاس یاری میکند.